Sromeljska pot vina in sonca

Dolžina poti: 13,5 km/ Čas trajanja: 6 ur/ Začetna točka: Okrepčevalnica Kranjčič na Silovcu

Pot vina in sonca – Sromeljska pešot vabi na sromeljske griče z najlepšimi vinorodnimi legami, ki so jih znali ceniti že v davni preteklosti, zato ni slučajno, da so tam nekoč svoja vina pridelovali domači posestniki, premožni tujci in grofi Attemsi.

Pot vodi mimo Ajdovske jame s pogledom na Sopote, ki so po izročilu poimenovane sončni kraj ter po hribih in dolinah mimo vinogradnikov, sadjarjev in živinorejcev. Ob poti si lahko celo ogledamo najstarejšo avtohtono trto sorte belina, ki je edina preživela okužbo s trtno ušjo koncem 18. stoletja, ter paleto domačih kulinaričnih dobrot.  Vinorodna, gričevnata pokrajina na prisojni strani Orliškega hribovja je tudi likovno privlačila slikarja Lenarta Polšaka, zato nas ob poti spremljajo tudi njegova dela. Iz 14. stoletja je ohranjena podružnična cerkev sv. Janeza Nepomuka, farna cerkev sv. Martina, ki je zaščitnik vina, pa je bila zgrajena leta 1750. Sromlje imajo bogato naravno, kulturno, zgodovinsko ter vinogradniško - sadjarsko dediščino. Ob tradicionalnem pohodu, vsako leto v oktobru, se na  kmetijah lahko ustavimo in poskusimo hišne dobrote, kot so grozdje in drugo sadje, vino, salame, žganje ter med. Na koncu poti se lahko okrepčate v Okrepčevalnici Kranjčič, kjer so leta 2014 prvi dobili ekocertifikat za gojenje ekoloških postrvi.

Izhodišče poti je pri Okrepčevalnici Kranjčič, kjer sledimo rumenim oznakam, ki nas spremljajo celotno pot. Sromeljska pot vina in sonca nas na sromeljske griče vabi z najlepšimi vinorodnimi legami, ki so jih znali ceniti že v davni preteklosti. Sprehodimo se čez gozd, kjer so tudi označene določene drevesne vrste. Pot vodi mimo kapelice Marije rožnega venca, kjer je tudi razgledna točka. Odpravimo se naprej mimo ajdovske jame s pogledom na Sopote, ki so po izročilu poimenovane sončni kraj ter po hribih in dolinah mimo vinogradnikov, sadjarjev in živinorejcev. Nadaljujemo čez gozdiček do Silovca. Nato se podamo na asfaltirano pot proti vasi Sromlje, kjer je v vasi postavljen spomenik Kozjanskemu odredu. Odpravimo se proti cerkvi sv. Martina, ki je zavetnik vin, poleg cerkve, poleg cerkve se nahaja dom krajanov. Odpravimo se naprej po grebenu, navzdol do potoke, kjer preidemo na asfaltno cesto, zavijemo desno, kjer gremo mimo kmetije Juratovec, čez Volčje do Zgornje Pohance. Sledimo oznakam in hodimo po asfaltni cesti med vinogradi, nato sledi manjši vzpon do Rucmanovega vrha, kjer je lepa razgledna točka, in lahko preštejemo kar preko 36 različnih cerkva. Pot nas pelje naprej mimo cerkve sv. Janeza. Po označeni poti se vrnemo do izhodišča, čez vas Sromlje do okrepčevalnice Kranjčič, kjer si lahko privoščimo okusno ekološko postrv, kjer so leta 2014 dobili prvi ekocertifikat za gojenje rib.